Categories
corona Unynk

Onderprikkeling in Coronatijd

Over onderprikkeling en verveling in coronatijd. Hoe komt dit en wat kan je eraan doen?
EN: About understimulation in Corona times. It’s on my to do list to translate but you’re more than welcome to use Google Translate in the meantime 🙂

Waarom ik uren lang over Facebook struin terwijl ik duizend andere dingen te doen heb

Dit mooie huisje staat bij de ouders van mijn vriend in de tuin.

Ik voelde me moedeloos, chagrijnig, kreeg niks gedaan en vooral futloos. Buiten dat ik denk dat dat in enige mate inherent is aan deze tijd met zijn onzekerheid en angst, is er bij mij ook nog een andere oorzaak. Normaal onderneem ik veel en spreek ik veel af met vrienden. Buiten dat thuiswerken niet mijn ding is (een volgende keer meer hierover), heeft mijn brein dus veel prikkels nodig om me energiek te voelen. In deze tijd kan dat niet. 

Een tekort aan stimuli wordt ook wel onderprikkeling genoemd*. Toen ik daarover ging lezen, vond ik vooral informatie over kinderen die onderprikkeld zijn en wat je daar als ouder aan kan doen. Of mensen die een bore-out krijgen omdat ze werk doen wat ze niet genoeg uitdaagt maar geen andere keuzes durven maken. Maar dat alles is niet het geval bij mij. Op dit moment ben ik, en velen met mij, onderprikkeld omdat er gewoonweg weinig mag en kan. 

Wat zijn de oorzaken hiervan? 

  • Het leven bestaat voor een groot deel uit 1 soort prikkels momenteel, namelijk computers en schermen, 2D, alleen geluid en beeld. De andere zintuigen gebruik je weinig. Al je collega’s en vrienden zijn ineens 2D, je moet uit dat platte plaatje alle informatie halen die je normaal via meer zintuigen en vanuit meerdere invalshoeken ziet. Daarnaast zit er een lichte vertraging op de online communicatie waardoor communiceren minder gemakkelijk gaat**.
  • Er wordt veel geconsumeerd, veel gescrold, gekeken of geluisterd, maar er is vaak weinig denkwerk vereist
  • Er wordt, afhankelijk van je situatie, minder creativiteit vereist.
  • Er is heel weinig verrassing en er zijn heel weinig spontane gebeurtenissen ***.
  • Er is minder contact met andere mensen.

Kortom; ik mis cognitieve en zintuiglijke stimuli. 

Wat kan ik hieraan doen? 

Veel tips die ik hier online over vindt, gaan over hele grote projecten; leer een taal, ga een nieuwe studie doen, zet een nieuw bedrijf op enz.. Maar juist als je brein zo sloom voelt, is het heel moeilijk om zo’n groot project te overzien en heb je te weinig energie om daaraan te starten. Avondeten maken of de was doen voelt voor mij zo nu en dan al als een hele onderneming. Die tips hielpen mij dus niet echt. Ik kon geen lijstje vinden van tips die ik relatief makkelijk toe kon passen in het dagelijks leven. Dus heb ik die zelf maar gemaakt. Hij is niet compleet en ik vertel je alvast dat niet alles werkt voor jou. Maar misschien zijn er enkele tips waar je wat aan hebt. Ik hoor het graag als je nog goede aanvullingen hebt! Mijn doel is om meer tips te delen op social media de komende tijd.

  1. Verander van omgeving. Als het kan, ga dan eens ergens anders zitten werken. In de tuin, aan een andere tafel, of voer een telefoongesprek terwijl je door het park loopt. 
  2. Bouw een hut. Daag jezelf/elkaar uit om een avond iets anders te doen dan Netflix kijken. Wij hadden een hut gebouwd boven ons bed en hier een week lang in geslapen. Het voelde zo knus, net kamperen, maar dan met je eigen badkamer en keuken om de hoek. En toen we hem weer hadden opgeruimd, zag de slaapkamer er weer zo lekker leeg en rustig uit. Verfrissend! 
  3. Vind een corona buddy. Spreek live of online met elkaar af. Check bij elkaar hoe je je voelt. Motiveer elkaar. 
  4. Geef ‘s ocntends (samen met je corona buddy) antwoord op de vraag; ‘Wanneer mag je tevreden zijn met wat je vandaag gedaan hebt?’. Kies iets wat goed te doen is. In plaats van dat je ‘s avonds ontevreden bent omdat je niet je hele (onmogelijke) to do lijst hebt gedaan, mag je tevreden zijn omdat je dit ene artikel dat je al op papier had, eindelijk uitgetypt hebt. 
  5. Koop een ingrediënt waar je nog nooit mee gekookt hebt en maak een nieuw recept of een oud recept met een nieuwe twist.
  6. Kijk eens welke planten uit jouw tuin, bos, straat of park allemaal eetbaar zijn en maak iets lekkers, bijvoorbeeld paardenbloemensiroop. Of gooi de eetbare dingen door een salade. 
  7. Maak een restaurant in de woonkamer met een mooi tafelkleed, kaarsje en het luxe servies (blijkbaar hebben veel mensen dat, ik ben blij als ik schone borden in de kast heb staan) en eet een drie gangen diner. Toastje vooraf, iets simpels als hoofdgerecht en een ijsje na telt ook! Of bestel bij een lokale horecazaak. 
  8. Ga eens naar een andere supermarkt
  9. Beweeg! Ga wandelen, balanceer over het randje van de bank, maak een koprol op je bed of doe een yogahouding voor een paar seconden (Ja dat telt ook als yoga). Je hoeft niet meteen elke dag 5 km te rennen om goed bezig te zijn. 
  10. Neem een andere route naar een plek waar je vaak komt
  11. Ga even naar buiten (vuilniszak naar de container brengen telt ook). 
  12. Dans! Zet een leuk liedje op en zing en dans mee. Hoe fouter, hoe beter. Frozen is oké!
  13. Maak iets schoon, zoek een kast uit, doe de afwas, ga onkruid wieden, stofzuigen, de was doen, het grind ontmossen (Niet mijn voorkeur, maar ik heb hem voorbij horen komen). Doe iets met andere zintuigen dan alleen je gehoor en je ogen. 
  14. Maak een mindmap op papier. Van je volgende vakantie, van je droomhuis, van je nieuwe project. Knip, plak en schrijf. 
  15. Schrijf een Haiku *** of een elfje. Of (een iets minder makkelijk haalbaar project misschien) regel of koop een typemachine. Dat is mijn nieuwe vriendin. De geluiden, het hard de toetsen in moeten drukken (goed om wat agressie kwijt te raken) en de geur. De pling aan het eind van een regel geeft mij echt veel voldoening. Als ik even niet lekker in mijn vel zit, ga ik typen. Lekker zonder afleidende meldingen neer rammen hoe ik me voel. Voor niemand anders dan mijzelf. Mijn nieuwe therapie. 
  16. Verander iets in je omgeving. Verplaats je lamp of planten, pluk of koop bloemen en zet ze in je kamer, bouw een hut. 
  17. Zet een kop thee of koffie, pak iets lekkers en doe een Zweedse Fika 
  18. Wees trots op jezelf als je iets gedaan hebt en geef jezelf dan even pauze

En bovenal: Wees lief en geduldig met jezelf. Het is logisch als je nu minder gedaan krijgt of je even klote voelt. Dat is oké. Ga vooral iets doen waar je wél happy van wordt als je stiekem wel weet dat je toch niks gedaan gaat krijgen als je naar je scherm blijft staren. Dat is nuttelozer dan wat leuks doen. 

Pik hieruit wat voor jou werkt, waar jij blij van wordt. Doe wat inspiratie op om je lijf en brein weer wat nieuwe prikkels toe te dienen, zodat die langzaam weer op gang komt. Laat het me vooral weten als je nog creatieve ideeën hebt! En ik hoor graag of je hier iets aan had. 

Geef jezelf maar een dikke knuffel, dat kan ik nog even niet voor je doen. 

Veel liefs, Nynke. 

*Wat is onderprikkeling precies? 

Iedereen verwerkt prikkels op een andere manier. Elk brein werkt anders en heeft behoefte aan een andere hoeveelheid en een ander type prikkels. Er wordt vaak onderscheid gemaakt tussen twee soorten prikkels; zintuiglijke en cognitieve prikkels, die ook weer verder onder te verdelen zijn. Het kan zijn dat je overprikkeld bent, en onderprikkeld tegelijk, bijvoorbeeld doordat je de hele dag alleen maar video meetings hebt (en je ogen en oren overprikkelt zijn) maar niks met je handen en je lijf gedaan hebt. Omdat je in deze tijd minder goed zelf op zoek kan naar de prikkels die je gewend bent en te maken hebt met een ander soort prikkels, is de kans dat je over- of onderprikkeld raakt groot. Langdurige onderprikkeling kan leiden tot een bore-out, zoals langdurige overprikkeling kan leiden tot een burn-out. Als je je bewust bent van jouw prikkelverwerking, kan dat zorgen voor meer begrip voor jezelf. Daarnaast kan je op zoek gaan naar een manier om meer variatie te brengen in de prikkels die je krijgt en op zoek te gaan naar de soort prikkels waar jij blij van wordt. 

**Waarom videobellen zo vermoeiend is volgens ‘The Economist’

“Video-calling platforms tend to use audio that arrives quickly but is of middling quality. Zoom says it aims for, and often achieves, a lag of just 150 milliseconds—quicker than the blink of an eye. Yet even when that goal is reached (and it often isn’t, especially when the internet is crowded), that is a lot more time than it seems. Under “no gap, no overlap” rules, the typical silence between the end of one face-to-face conversational turn and the next is about 200 milliseconds. The wait easily exceeds that threshold if Zoom users experience a 150-millisecond lag after the first speaker, followed by another 150 milliseconds for the reply.” Read the rest of the article here. (Als je geen Blendle hebt, stuur me even een berichtje en ik stuur je het artikel)

*** Waarom nieuwe contacten of spontane praatjes onmisbaar zijn volgens het Parool

“Een praatje met iemand in de kroeg die net je drankje omstootte. Een gesprekje in de speeltuin met een moeder die toevallig naast je zit. Een kletspraatje met de taxichauffeur of de caissière. Allemaal doodnormale situaties – die nu vrijwel niet voorkomen. Nu we al weken zo veel mogelijk thuis blijven en afstand van elkaar houden, spreken we vooral mensen die we al kennen, praten we over onderwerpen die ons aangaan, volgen we de voor ons bekende media. Bijna ongemerkt is het onbekende uit ons dagelijks leven verdwenen(…). Op de langere termijn is deze ontwikkeling desastreus voor de samenleving(…). Ongecontroleerde situaties, zoals zo’n gesprekje in de kroeg, zijn juist onmisbaar bij het leren van iets nieuws. “Op zulke momenten treed je uit je eigen kring en krijg je nieuwe impulsen,” zegt Volker. “Je leert bij toeval andere dingen die uit een andere omgeving dan de jouwe komen.” Volker waarschuwt dan ook voor meer polarisatie. “(…)We verliezen dan oog voor de ander en daarmee ook het gevoel van verbinding met anderen in de samenleving.”’’ Lees het hele artikel hier.

**** Een Haiku is een Japanse dichtvorm waarin een zintuiglijke (natuur)ervaring beschreven wordt, met opeenvolgend vijf, zeven en vijf lettergrepen per regel. Een elfje is een dichtvorm van in totaal elf woorden met opeenvolgend één, twee, drie, vier en één woord per regel. 

3 replies on “Onderprikkeling in Coronatijd”

Lekker mens ben je toch met je hut en je koprol! Blijf je schrijven? Dat alleen al is fijn in deze tijd van corona.

O, en wil je me het artikel sturen? #ikhebgeenbklendle.

Hug van overseas! 😘

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *